Saturday, March 13, 2010

HaTiKu LeGa

Harini aku berjumpa dgn timb dekan teknoputra. Hj Mazlan, bekas engineer di Panasonic. Seorg yg hebat pada pandangan mata aku. Hmmm, dua org anak dia sma sekolah ngan adik aku yg kat sains mersing tue. Anak dia yg sulung amik result spm semalam dpt straigt A.

Hmm, aku tnya dia, En Mazlan, wife En Mazlan keje tak.. dia ckp tak keje. Dlu sblum ada anak dia keje lah. Pas ada anak dia tak keje dah. Aku tnya dia, betul ker klu husband n wife sibuk anak2 terabai, tak cemerlang dlm pelajaran. Dia kata, taklah... tgk individu juga. Tapi, adik beradik sya yg husband n wife keje, bnyk sgt perbalahan asik gaduh smpai nak bercerai berai. masa diorg ngan family takder, hubungan pun renggang. pastue ada adik sya sorg nie asik bergaduh, wife sya suruh wife dia benti keje. sekarang nie dah ok sgt diorg tue...

Dia ckp lagi, bincanglah tgk tujuan perkahwinan apa. Mcm saya, saya dah set fokus pada anak2. Bukan senang nak urus rumahtangga. berat juga, saya tak amik penah amik maid. sumer isteri sya yg uruskan. anak2 bla balik umah, sumer dah prepared. saya bila balik umah sume dah tersedia. yer, anak2 en mazlan wpun masih di alam persekolahan dah nampak sket2 bait2 kejayaan itu.

Aku ckp, En Mazlan, utk msa depan saya nak kejar cita2 saya, klu leh saya tak nak jadi surirumah. tapi utk sekarang nie, bgi en mazlan saya nak resign ke terus keje kat sini? en mazlan kata, resign. jgn dgr sgt ckp org. u kena tgk kehendak husband camner. ada lelaki yg nak wife dia dpan mata, ada lelaki yg tak kisah. Ada lelaki yg dia perlukan wife bekerja utk support dia, jadinyer dia kurang amik hati bla wife taker masa n takder perhatian. tapi, klu mcm saya nie hidup bersederhana jerlah. bkn nak kaya sgt. yer, aku setuju dgn kenyataan tue.. aku bkn nak kaya sgt, sederhana saje sudah mencukupi.

Sebelum jumpa ngan en mazlan nie, en amran (head of quality engineering) jumpa aku tnya. aku ckp ngan dia, jgn tnya aku psal nak benti keje. aku tension. dia ckp, kitorg (kitorg nie head2 kat mitec nie lah, diorg bermeeting kot) sumer pelik. dlam situasi sekarang nie, kitorg nampak antara awak ngan tunang, tunang yg lebih flexi leh pindah mna2. nape dia nak korbankan kerjaya awk. aku ckp kat en amran, nie bukan kerjaya sya. kerjaya saya dgn suami sya, saya nak mengejar cita2 dgn restu dan dorongan suami. sya tak rsa tunang sya mementingkan diri sendiri sebab dia sendiri pun tak duduk kat kedah. dia sanggup tinggalkan family dia, nape saya tak sanggup. dia berpindah ke tmpat idaman sya utk tinggal, nape saya tak mik peluang nie... sya tau dia dah fikir pnjang. n bla saya rasional2 balik, saya kagum ngan apa yg dia fikirkan n saya setuju ngan segala pendapat dia walau dia tak ckp. dia tak halang saya berkarier tapi bersama2 ngan dia. yer, saya nak bersusah senang bersama ngan dia. saya nak mengejar cita2 pun di depan mata dia...

Hmmm... begitulah keadaannya. bla org tnya lagi kat ofis, aku hnya masuk telinga kanan kuar telinga kiri. aku tau lah mereka2 tue sumer lebih tua dari aku n lebih bnyk mkn garam. tapi, sekarang nie aku serahkan sumenyer pada ALLAH. ya ALLAH, berkatilah dan permudahkanlah urusan kami ini. satukanlah hati kami utk mendapat redhaMU amin..

No comments:

Post a Comment