Sunday, February 21, 2010

~ASB NaK aMiK kE tAk?~

Hmmm... Ayah aku ckp, kena menyimpan dari sekarang. So, ayah aku offer utk aku amik loan ASB yg berharga RM100K. Tiap2 bulan byar RM601. Utk tahun pertama ayah aku bayarkan dlu. Hmm, aku rsa mcm ok sbab betul gak ayah aku ckp, dividennyer lagi bnyk dari bayaran. Tahun hdapan, leh kuarkan dividen yg dpat. Besenyer dividen ASB 8-9%. Masuk bonus aku tak tau r brp. So, atleast duit dividen 8K. Ansuran rm601 tiap bulan berjumpal RM7212. Masih ada baki di dlm akaun. Itu kalau aku guna duit deposit tuelah. Kalau aku tak kuarkan dan still guna duit gaji, maka akan bertambah lah dividen tue... Aku fikir bagus gak sebab kit atak tau apa terjadi pada masa hadapan. Cumanyer yg menjadi permasalahan, aku dgr ASB nie ada syak dlam proses sahamnyer. So, pasnie aku nak analisis lah ASB nie. Kalau duit dividen tue syubhah, leh ker aku guna duit dividen tue utk membeli brg2 yg bukan makanan supaya tak jadi darah daging?? Aku rasa unit trust lagi secure. Duit aku kat dlam unit trust pun ada 10K tak kuar lagi sbb nak tunggu declare dividen pada Mei nie. Hmmm, takperlah pape pun sediakan payung sebelum hujan....

No comments:

Post a Comment